House Doctor

House Doctor foretager digital omstilling med kompetent sparring på sidelinjen

En velsmurt og sund forretning kan blive sin egen største begrænsning, og når planen er at tredoble omsætningen inden for en kort årrække, skal der nytænkning til. House Doctor tog et modigt, men også klogt og nødvendigt valg, med en omfattende omstilling af den digitale platform.

Fakta om House Doctor

House Doctor er en dansk designvirksomhed, der via et netværk af mere end 7.000 forhandlere leverer boligtilbehør til moderne hjem. House Doctor beskæftiger over 100 ansatte fordelt på hovedkontoret i Ikast og et stigende antal internationale salgskontorer.

    Det tager tid at stoppe op og kigge sig selv efter i kortene.

    Det tager tid at stoppe op og kigge sig selv efter i kortene. Det tager tid at implementere ny IT, og det tager tid at komme up-to-speed igen på nye systemer. Ikke desto mindre var det præcis, hvad House Doctor valgte, da de i 2018 planlagde og igangsatte en omfattende nytænkning af hele virksomhedens anvendelse og drift af IT.

    ”Som led i et internt analysearbejde vendte vi hver en sten. Hardware, software, support, service-aftaler, internet… ALT. Målet var at få et knivskarpt billede af vores nuværende situation, så vi kvalificeret kunne vurdere, hvad der ville være det klogeste at gøre,” fortæller Claus Hyldgaard, som er Digital Operations Manager hos House Doctor.

    Claus Hyldegaard

    - Digital Operations Manager

Prioritering af cloud og kendskab

Det stod hurtigt klart, at selvom mange elementer fungerede fint i det eksisterende set-up, var der brug for større synergi i snitfladerne mellem de enkelte løsninger. Samtidig var der brug for en fleksibilitet, som de daværende løsninger ikke længere gav rum for. Blandt andet var den i øvrigt velfungerende ERP-løsning med mange tilpasninger krævende at vedligeholde.

En afsøgning af muligheder i markedet ledte til en beslutning om at gå cloud-vejen og prioritere løsninger, med størst mulig kendskabsgrad, så det eksempelvis fremover bliver nemt at finde medarbejdere, der allerede er fortrolige med virksomhedens portefølje af software. På ERP-delen faldt valget på Dynamics365 for Finance & Operations (D365FO).

Brug for erfaring, ikke pakkeløsninger

Med en så omfattende omstilling og udsigt til udskiftning af IT hele vejen rundt er valg af hardware og software væsentligt, men at vælge den rigtige partner til at følge én på rejsen er mindst lige så vigtigt. En spiller, der ikke overtager processen, og som samtidig har pondus og viden til at udfordre og sparre med det interne team af kompetente folk, var det House Doctor gik efter.

”Kemien skal være i orden, og der skal være et godt match i opfattelse af opgaven. For os fungerer det ikke med en leverandør, der allerede har løsningen, når de træder ind ad døren,” fortæller Claus Hyldgaard om arbejdet med at finde den rigtige partner til ERP-delen.

Daxiomatic som partner på implementering

Valget faldt på Daxiomatic, og det er blevet til et tæt parløb, der hele vejen igennem har været præget af en åben dialog og løbende forventningsafstemning.

”Daxiomatic har været det helt rigtige match for os. De er super kompetente og dygtige på deres område og samtidig er de pragmatiske i deres tilgang. I samarbejdet med Daxiomatic oplever jeg præcis den fleksibilitet, vi har brug for. Begge parter er vigtige i samarbejdet, men det primære ejerskab og ansvar ligger stadig hos os internt i House Doctor,” fortæller Claus Hyldgaard.

Standard Dynamics365 med fokus på processer

Fra at House Doctor tidligere kørte med en fuldstændig skræddersyet ERP-løsning, har de denne gang valgt at køre standard. Konsekvensen er, at 80% af arbejdet med implementering af løsningen har handlet om processer. Inden for hhv. finans & økonomi, salg, warehouse og logistik har dedikerede teams bestående af en superbruger fra afdelingen, en sporejer fra ERP-teamet og tilknyttede ressourcer fra Daxiomatic gennemgået og tilpasset virksomhedens processer.

”At gå standard-vejen har været en strategisk beslutning, og der har været opbakning hele vejen. Det tager tid at komme up-to-speed med de nye processer, men det er en del af den investering vi foretager, og på sigt er den tid givet godt ud,” fortæller Claus Hyldgaard.

Samarbejdet, driften og fremtiden

House Doctor er i dag i luften på en helt ny cloud-baseret digital platform. Ikke bare ERP-delen, men hele rækken af applikationer er udskiftet. Det er en omvæltning for brugerne, men det er en del af rejsen. Omstillinger tager tid, men er samtidig en forudsætning for den fortsatte vækst og udvikling. Og samarbejdet med Daxiomatic fortsætter.

”Det er fremadrettet, vi for alvor drager fordel af det projekt vi har søsat, og jeg ser samarbejdet med Daxiomatic som et partnerskab. Det er vigtigt, at vi har eksperter med på rejsen. Nogle der holder os på rette spor og sikrer, at den daglige drift fungerer, og som guider os, når der eksempelvis kommer nye muligheder i D365FO,” afslutter Claus Hyldgaard.

repeat
Udfordring
En ambitiøs vækst- og internationaliseringsplan med IT som en central del af strategien gav anledning til en omfattende analyse af House Doctors samlede portefølje af IT og svaret var entydigt: Behov for digital opgradering over hele linjen.
stopwatch
Løsning
House Doctor valgte en omfattende omstilling af den digitale platform og satte at stærkt hold af interne og eksterne eksperter på de forskellige del-elementer. På ERP-delen valgte de at implementere en standard D365FO i samarbejde med Daxiomatic.
success
Resultat
I dag er House Doctor i luften med D365FO og øvrige applikationer, som fleksibelt understøtter deres ambitiøse vækstplan. De har et fast samarbejde med Daxiomatic, som bidrager til videreudvikling, samt løbende optimering og drift af løsningen.