OnRobot

OnRobot understøtter vækststrategi med Microsoft Dynamics 365

Faglig skarphed og evnen til at tilpasse sig kundens behov går hånd i hånd, når OnRobot leverer avanceret robotteknologi til nogle af verdens mest fremsynede virksomheder. Samme kombination af skarphed og tilpasning oplevede OnRobot i samarbejdet med Daxiomatic, som fleksibelt tilpassede sig virksomhedens behov, der ændrede karakter undervejs i projektet.

Fakta om OnRobot

OnRobot producerer markedsledende robotteknologi i form af gribe- og føleredskaber, der monteres på robotter i industrier, som udnytter teknologien til at optimere deres processer inden for områder som pakketering, kvalitetstest, materialehåndtering, maskinbetjening og svejsning. Virksomheden har hovedsæde i Odense.

En virksomhed er ikke en statisk enhed

En virksomhed er ikke en statisk enhed. Tværtimod oplever de fleste virksomheder løbende udvikling og står jævnligt over for forandringer. Det er næsten fortærsket at tale om, at ”den eneste konstant er forandring,” ikke desto mindre er OnRobot et slående eksempel på netop dette. Som en teknologisk startup-virksomhed med vind i sejlene har OnRobot på kort tid øget antallet af medarbejdere fra 10 til 140, sat adskillige nye knappenåle på landkortet og udvidet produktporteføljen. Og hvis det står til OnRobot er dette bare starten.

Derfor er det også vigtigt for OnRobot, at deres leverandører forstår den rejse, de er på. Når organisationen ændrer sig, og kompleksiteten stiger, skal infrastrukturen og virksomhedens støttefunktioner kunne ændre sig tilsvarende.

”Strømlinede processer, et system, der understøtter og adgang til data er en vigtig forudsætning for vores succes, så vi var ikke i tvivl om, at vi havde brug for en solid ERP-løsning. Samtidig var vi meget optaget af, at det hverken skulle koste en masse penge eller tage for meget af vores tid at implementere. Og så havde vi brug for en leverandør, der forstår vores virksomhed, og som vi har tillid til,” fortæller Lisa R. Hansen om den indledende beslutningsproces.

Både Lisa, og OnRobots direktør Enrico Krog Iversen, kendte Daxiomatic fra tidligere og på det indledende møde talte parterne sig ind på en model der inkluderede standard Microsoft Dynamics 365 og Daxiomatic i en retningsgivende rolle. Inden detaljerne var på plads, og blækket var tørt, skete der dog ændringer i organisationen, og nye behov kom i spil.

Et er planer, noget andet virkelighed

For både OnRobot og Daxiomatic blev projektet en kende større, end parterne havde regnet med. Det kaldte på fleksibilitet i en grad, som kan få selv det bedst planlagte projekt til at skride, men med fagligheden i orden gik det ikke ud over tidsplanen. Ambitionen om at køre mest muligt standard forblev også en rettesnor gennem projektet. Lisa R. Hansen tilskriver succesen lige dele professionalisme og dedikation hos både OnRobot og Daxiomatic.

”Vi har virkelig knoklet for det alle sammen. Internt har vores styrke været, at de der har siddet på projektet, kendte forretningen og kunne tage beslutninger. Det har givet nogle effektive beslutningsgange. Daxiomatic har været gode til at finde løsninger på de udfordringer, der opstod undervejs, og jeg synes virkelig, de har sat sig ind i vores forretning. For os har Daxiomatics mand på opgaven været en spiller på holdet og ikke bare en ekstern konsulent,” fortæller Lisa R. Hansen.

I mål som planlagt

Det samlede projekt, som kørte over fire måneder, var intenst og ambitiøst. Alle var indstillede på at nå i mål som planlagt, så i den afsluttende slutspurt var selv de natlige timer hjemsøgt af Microsoft Dynamics 365.

”I den sidste fase, brugte vi meget af vores vågne tid på projektet. Og natten. Flere af os drømte felter i AX, men sådan er det jo, når noget fylder så meget. Her hos os, er der ikke noget, der hedder, det når vi ikke. Vi når det,” fortæller Lisa R. Hansen.

Og nåede det, gjorde de. Først med de to produktionsenheder i Danmark og Ungarn, og USA fulgte umiddelbart efter. Parallelt med produktionen er der også implementeret finans i flere af de lande, hvor OnRobot har salgskontorer.

Understøtter strategien

For OnRobot har det ikke som sådan været banebrydende at implementere Microsoft Dynamics 365. At der nu er endnu bedre styr på varelageret, at flere af virksomhedens processer kører mere strømlinet, og at ledelsen har nemmere adgang til mere data, er dog alt sammen faktorer, der på sigt har indflydelse på OnRobots succes.

”Det er jo helt essentielt for os, at vi har de rigtige værktøjer, så vi kan vækste i tråd med den strategi, vi har. Eksempelvis er det afgørende vigtigt, at vi på tværs af landegrænser og tidszoner har adgang til retvisende og opdaterede data. Med Dynamics 365 er vi klædt på til at møde fremtiden, og vi kan forholdsvist enkelt videreudvikle løsningen og koble nye enheder på i takt med, at vi udvikler os,” afslutter Lisa R. Hansen.

repeat
Udfordring
OnRobot oplever omfattende vækst med stigende antal medarbejdere og produktions- og salgsenheder fordelt ud på flere lande. Forandringerne kalder på ensartede og effektive processer på tværs og ledelsen har behov for transparens og øget indsigt. Samtidig ønsker man ikke at projektet skal trække for store veksler på virksomheden.
stopwatch
Løsning
I dialog med Daxiomatic beslutter OnRobot sig for en Microsoft Dynamics 365 med færrest mulige tilpasninger. Løsningen skal implementeres i hhv. Danmark, Ungarn og USA og udvalgte salgskontorer i øvrige lande skal have adgang til finansdelen. Integration til BlueStar, skal sikre en enkel overførsel af data mellem Dynamics 365 og OnRobots uundværlige CAD-system.
success
Resultat
Efter fire måneder og inden for budget går Danmark og Ungarn i luften. USA følger umiddelbart efter og i dag kører produktionen og udvalgte salgsenheder Microsoft Dynamics 365. OnRobot har optimeret varelageret, styrket virksomhedens processer og ledelsen har større indsigt i tallene. Virksomheden er parat til fremtiden med en solid platform, der understøtter dem nu, og som de kan bygge videre på i takt med, at deres behov ændrer sig.