Royal Arctic Line

Royal Arctic Line træner forandring

Succes med ERP handler ikke kun om, at teknikken spiller. Ændrede processer og nye værktøjer kræver tilvænning. Det tager de alvorligt hos Royal Arctic Line, hvor læring er en vigtig del af implementeringen af Microsoft Dynamics 365.

Fakta om Royal Arctic Line

Royal Arctic Line er et rederi, der står for al søtransport af gods til og fra Grønland og mellem de grønlandske byer og bygder. Rederiet, der er ejet af Grønlands Selvstyre, er således en livsnerve for det grønlandske samfund, der garanterer forsyninger til hele landet.

    tilbage på sporet med en velfungerende it-infrastruktur

    Når man som Royal Arctic Line skifter fra en on premise AX2009 til den cloud-baserede Microsoft Dynamics 365, er der tale om en stor forandring for brugerne. Det tager tid og kræver tilvænning. Hos Royal Arctic Line har de valgt at være på forkant med forandringerne. I samarbejde med Daxiomatic, som står for implementeringen af Dynamics 365 Finance & Operations, har de kørt et læringsforløb for en udvalgt medarbejdergruppe.

    ”At skifte til Dynamics 365 er et stort skridt for os som virksomhed. Der er mange nye termer at forholde sig til og hele brugerfladen er anderledes. Ofte går der alt for lang tid, før brugerne ser selve løsningen. Min oplevelse er, at det kan være ødelæggende for engagementet, så jeg ville gerne have dem hurtigt ind og se giraffen”, forklarer Michael Driefer om motivationen for at prioritere et læringsforløb tidligt i processen. Michael Driefer er koncernregnskabschef hos Royal Arctic Line og ansvarlig for implementeringen af Dynamics 365.

    Michael Driefer

    - koncernregnskabschef

God måde at sparke projektet igang

Microsoft stiller Learn-platformen frit til rådighed for alle brugere af Dynamics 365, men for Royal Arctic Line var det naturligt at lade Daxiomatic drive læringsforløbet.

”Uden hjælp drukner man nemt i indhold, så for os var det en stor hjælp, at Daxiomatic sammensatte et forløb med en plan for hvert af sporene. Jeg har været positivt overrasket over, hvor meget aktivitet det gav. Alle har jo travlt med driftsopgaver, men det blev virkelig taget godt imod, og vi fik lært folkene fra Daxiomatic rigtig godt at kende. Det har været en god måde at sparke projektet effektivt igang på et tidligt stadie”, fortæller Michael Driefer.

Stejl læringskurve

En af deltagerne på Learn-forløbet er Najaaraq Burmeister, som er controller hos Royal Arctic Line og sporejer for rejseafregninger. Hun beskriver sig selv som analfabet, når det kommer til apps, browsere og de mange nye termer i online-universet.

”Jeg var virkelig udfordret i starten. Jeg syntes det var rigtig svært, og jeg var ret frustreret. Alt var nyt for mig, og jeg manglede overblik. Henad vejen blev det nemmere, og nu hvor vi er i gang med af beskrive løsningen på sporet, er det en kæmpe fordel, at jeg kender systemet”, fortæller Najaaraq Burmeister om det, som hun oplevede som en svær start.

 

Bedre involvering af forretningen

Najaaraq Burmeister har været hos Royal Arctic Line længe nok til, at hun kan huske den forrige implementering af ERP-løsning. Hun kan se forbi de indledende frustrationer og er begejstret for den tidlige introduktion af løsningen.

”Det her er bare mange gange bedre i forhold til at involvere os ude i forretningen i stedet for, at det kun er en lille kernegruppe. Allerede nu kender jeg folkene fra Daxiomatic rigtig godt, og jeg har nemmere ved at byde ind i samarbejdet, fordi jeg kender systemet og bedre kan forholde mig til det, vi taler om”, uddyber Najaaraq Burmeister.

Styrket samarbejde i et bredere felt

Learn-forløbet har styrket motivationen internt og har samtidig været en god anledning for parterne til at lære hinanden at kende.

”Med Learn-forløbet har vi bredt feltet lidt ud, så flere hos os er blevet involveret tidligt. Nu hvor vi arbejder med de konkrete processer, har det været nemmere for sporejerne at involvere sig og sparre med Daxiomatic, fordi de allerede kender både platformen og konsulenterne fra Daxiomatic”, fortæller Michael Driefer.

Minimalt produktivitetstab

Den tidlige introduktion til Dynamics 365-platformen giver superbrugerne mulighed for at blive trygge ved løsningen før go-live. Nu hvor de kender Learn-platformen er det også nemmere for dem selv at bruge læringsportalen, hvis behovet opstår. I det hele taget er forventningen, at overgangen til en ny ERP-løsning vil forløbe enkelt: ”Målet er at implementere et standard-system, så det betyder også, at det vil være genkendeligt, når vi går i luften”, afslutter Michael Driefer.

repeat
Udfordring
Royal Arctic Line går fra en AX2009 til den cloudbaserede Dynamics 365. Det er en stor forandring, som sammen med valget om mest mulig standard øger behovet for tidlig involvering af brugerne.
stopwatch
Løsning
Med hjælp fra Daxiomatic igangsætter de et seks ugers læringsforløb, der guider brugerne, styrker kendskabet til standard Dynamics og trækker på de mange redskaber i Microsofts online læringsunivers Learn.
success
Resultat
Allerede inden go-live er brugerne fortrolige med Dynamics 365. Samarbejdet på de enkelte spor er præget af indsigt og viden og ved go live forventes minimal nedgang i produktivitet, da løsningen er velkendt.