november 18, 2020

Sådan skaber du gode test-rutiner

Tilbage til blog

Med Microsofts mange, løbende opdateringer til standard Dynamics 365 skal gode testrutiner være en del af it-afdelingens hverdag. Du kan med fordel automatisere mange af dine testforløb. Bliv klogere på automatiseret test, og hvordan du kommer i gang.

Vi har tidligere skrevet om, hvordan der med software i skyen – Software as a Service – er sket et skred i forhold til, hvordan virksomheder arbejder med og opdaterer deres ERP-løsninger. Det kan du læse mere om i Derfor skal du teste din D365 løbende. I denne artikel kigger vi nærmere på, hvordan du skaber gode testrutiner i virksomheden.

I princippet skal du teste alt forud for hver opgradering af din løsning, men mindre kan gøre det. For de fleste virksomheder er det ikke muligt at automatisere alle test på en gang. Opgaven bliver uoverkommelig. Start evt. med 10% af jeres processer og føj yderligere til fra den ene opdatering til den næste. Her er det vigtigt, at I har prioriteterne på plads og ved, hvilke af jeres processer, der er forretningskritiske, så I starter det rigtige sted.  Et procesoverblik og en testplan er uundværlig.

Der er grundlæggende tre ting du skal gøre:

  1. Identificer virksomhedens processer og kategoriser dem efter vigtighed
  2. Udarbejd en testplan, som indeholder både automatiserede og manuelle processer
  3. Kør selve testen i tråd med din plan for vedligeholdelse og Microsofts opdateringscyklus

Identificer de kritiske processer

Et indgående kendskab til jeres processer er en nødvendig forudsætning for klogt og målrettet testarbejde. Hvor er I særligt sårbare? Hvilke processer skaber mest værdi? Hvad skal bare fungere?

Etabler et procesoverblik

Identificer jeres processer; sørg for at etablere et proceskort over jeres forretning.

  • Beskriv jeres processer
  • Vurder jeres processer – hvor kritiske er de, og hvad er konsekvensen, hvis processen ikke er tilgængelig i 2 dage?
    • Kritisk (kører processen ikke, så står jeres virksomhed stille)
    • Medium (en vigtig proces, men der kan laves workaround, hvis processer ikke kører)
    • Ikke kritisk (kan undværes i en periode)

Tænk også over, at nogle processer vil være kritiske i bestemte situationer eller på særlige tidspunkter, men mindre væsentlige i øvrigt. Kører I f.eks. fakturering i slutning af måneden, så er den proces kritisk i slutningen af måneden.

Derudover skal I være ekstra opmærksomme på de processer, der involverer tilpasset funktionalitet, da det især vil være her, der kan opstå udfordringer, når I løfter løsningen.

Måske kan du hente hjælp til arbejdet med procesoverblik i jeres originale implementeringsplan, eller du kan finde inspiration i Microsofts standard procesbibliotek, som kan findes i jeres Life Cycle Services. Bemærk, at det tager afsæt i APQC-processer, som på grund af en meget stor mængde processer kan være uoverskuelig at arbejde med. Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for hjælp til at skabe overblik over jeres processer.

Udarbejd en testplan

Når I har identificeret og kategoriseret jeres processer, skal I beslutte, hvor bredt jeres test skal dække, hvilke dele af testen I vil automatisere, og hvilke I vil køre manuelt. I sondringen mellem manuel og automatiseret test er det vigtigt at overveje, hvilke test det reelt giver mening at automatisere og hvilke test, der er bedre understøttet med en manuel test. Vil man f.eks. automatisere en ordreoprettelse/-forsendelse, så er det vigtigt i forhold til automatisk test, at kunden ikke er spærret, og at varerne ligger på lager.

Når I kender jeres fokus og ved, hvilke processer I vil køre automatisk test på, kan I begynde at lave optagelser af de udvalgte processer. En god regel når optagelsen foretages er at holde en relativt høj granularitet. Det er altid bedst at lave mange små optagelser, som kobles sammen som legoklodser til en samlet stor optagelse, der ligger til grund for testen. Det gør det lettere at udskifte mindre dele af testen ved ændringer.

Hver proces består af delprocesser, som igen udgøres af konkrete handlinger som eksempelvis:

  1. Opret en salgsordre
  2. Tilføj linjer til salgsordre
  3. Lav en available to promise vurdering
  4. Lav en reservation
  5. Frigiv ordre til lager

Alle optagelser samles i en testplan, som både indeholder automatiske og manuelle test, og som vil være den I arbejder ud fra, når I kører test og laver justeringer, inden I løfter jeres løsning.

Kør test ifølge din plan – og brug de rigtige værktøjer

Når du tester, anbefaler vi, at du bruger Microsofts værktøjer til at understøtte din proces. Her tænker vi specielt på Azure DevOps, som udover at give en række gode værktøjer til at styre og afvikle en testplan, også er forudsætningen for at køre automatiseret test til at begynde med.

Kører du allerede med en D365 F&O, så har du også en Azure DevOps kørende i tilknytning til dette, da det er en forudsætning for at kunne lave tilpasninger til dit miljø. For mange vil det være nyt at bruge en Azure DevOps til at køre test. Vi står selvfølgelig klar i Daxiomatic til at hjælpe jer i gang med denne opgave, så I får den bedst mulige opstart på et godt testregime.

Værktøjer

Der er flere gode værktøjer, du kan benytte i arbejdet med automatiseret test:

  • Optagelse af automatiserede test: Dynamics 365 Finance & Operations
  • Lagring af optagelser og håndtering af test: Azure DevOps
  • Kørsel af den automatiserede test: Regression Suite Automation Tool (RSAT)

Hjælp til at komme i gang

Vi står altid parate til at hjælpe dig her hos Daxiomatic, og du er meget velkommen til at tage fat i os for indledende sparring. Vi er her for at hjælpe dig.

Nyttige ressourcer

Nedenfor har vi samlet et par nyttige ressourcer, som du måske også kan have gavn af i dit forberedende arbejde:

FAQ omkring den nye One Version service updates

Udmelding om antallet af updates per år – blogindlæg af Muhammed Alam (Corporate Vice President, Microsoft Dynamics 365)

Hvordan opsættes regression suite automation tool